Via finally. an agency mochten wij deze opdracht doen nadat we ook hun eigen branding en website gedaan hebben. Hierbij heb ik meegewerkt aan het bouwen van de website.
Techniek
Een korte uitleg over wat de bedoeling is van deze concept store. Dit systeem is bedoelt voor interne managers van een McDonalds vestiging. Hierbij kunnen ze zelf uitkiezen wat voor acties ze willen aanbieden. Daarbij hoort promotie materiaal waar je op de website voorbeelden van kan vinden. Zodra je een idee hebt kan je die insturen en dan komt dit bij Finally terecht. Hun gaan dan samen met jou aan de slag om het verder uit te werken.
Ik heb dit project in m'n eentje gedaan en heb toen besloten om NextJS eens te proberen na er veel artikelen over gelezen te hebben. Ik merkte gelijk dat het potentie had om meer te gebruiken voor andere klanten/projecten. Vooral het serverside gedeelte was een voordeel omdat React van zichzelf een single-page app is. Hierdoor werden dingen als SEO veel meer bruikbaar. De back-end is gemaakt met WordPress (headless), dit heb ik gebruikt om de snelheid er in te houden en Finally was zelf al bekend met WordPress dus dat was mooi meegenomen.
Uitdagingen
De structuur van NextJS was net iets anders als dat ik gewend was. Hier was ik al snel aan gewend. Het proces om de website live te krijgen was iets moeilijker. Omdat NextJS werkt met een server (Express) moest dit gedaan worden met NodeJS. Hier had ik nog weinig ervaring mee. Achteraf was het heel simpel... Ik heb PM2 gebruikt om de Express server te laten draaien en doen was de site beschikbaar.
De site moest een inlog systeem hebben. Alleen was er geen mogelijkheid om een account aan te maken. Een beetje een gekke situatie. Elk McDonalds restaurant heeft een unieke code, die hebben we uiteindelijk gebruikt om in te loggen. Het is zeker niet veilig... Maar voldeed wel aan de wensen van de klant op deze manier.
Resultaat
Ik vond dit een leuke eerste ervaring met NextJS!